تحولات لبنان و فلسطین

فرشاد جامع کارشناس انرژی در رابطه با سناریوهای حل ناترازی بنزین روی میز دولت و مجلس گفت: یکی از مسائل اصلی مربوط به سال 1404، مسئله مربوط به تعیین تکلیف ناترازی بنزین است؛ سه سناریو روی میز دولت و مجلس است.

سناریوهای حل ناترازی بنزین روی میز دولت و مجلس؛ از سهمیه مبتنی بر پیمایش تا اجرای «روزی یک لیتر بنزین به هر نفر»

فرشاد جامع کارشناس انرژی در رابطه با سناریوهای حل ناترازی بنزین روی میز دولت و مجلس در گفت و گو با خبرنگار قدس گفت: یکی از مسائل اصلی مربوط به سال 1404، مسئله مربوط به تعیین تکلیف ناترازی بنزین است؛ سه سناریو روی میز دولت و مجلس است که: اولین آن افزایش قیمت بنزین به هشت هزار تومان، دومین مسیر سه نرخی کردن بنزین و اعطای سهمیه برای بنزین 1500 تومانی و 3000 تومانی و در نهایت بنزین بدون سقف سهمیه معادل 8 هزار تومان و سومین مورد نیز  ترکیب اجرای بنزین به نفر با اعطای سهمیه مبتنی بر پیمایش CNG در صنعت حمل و نقل است که در بین این سه روش بهترین روش اجرای بنزین به نفر برای مصارف شخصی و اجرای سهمیه مبتنی بر پیمایش CNG برای خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل است.

دلیل بهتر بودن ترکیب اجرای بنزین به نفر با اعطای سهمیه مبتنی بر پیمایش CNG

وی ادامه داد: دلیل بهتر بودن ترکیب اجرای بنزین به نفر با اعطای سهمیه مبتنی بر پیمایش CNG در صنعت حمل و نقل این است که دو مدل اول نه تنها بدون توجه به نوع مصرف، کلیه افزایش قیمت را به دوش مردم و صنعت حمل و نقل می‌اندازند بلکه موجب ایجاد یک شوک تورمی قیمتی نیز در بخش حمل و نقل خواهند شد.

وی افزود: اهمیت مربوط به بنزین به نفر و ترکیب آن با سهمیه مبتنی بر پیمایش CNG در صنعت حمل و نقل این است که اولا هدف اصلاحات قیمتی تنها مصرف شخصی افراد است که هیچ بار تورمی بر صنعت حمل و نقل ندارد و ثانیا با تمرکز بر توسعه سهم CNG در سبد سوختی علاوه بر تنوع بخشیدن به سبد سوختی، هزینه تمام شده تولید هر مترمکعب CNG نیز بسیار کمتر از هر لیتر بنزین است و صرفه اقتصادی دارد که مصرف آن افزایش یابد و بهترین مسیر برای حل ناترازی نیز تمرکز بر مسئله مربوط به خودروهای تک سرنشین با سیگنال قیمتی و همچنین عادلانه کردن یارانه بنزین است.

جامع در ادامه با اشاره به اهمیت اجرای بنزین به هر نفر معادل یک لیتر در روز گفت: اجرای سهمیه بنزین روزانه یک لیتر برای هر نفر می تواند مصرف غیرضروری بنزین در ایران را تا حد زیادی کاهش دهد. سیستم فعلی توزیع بنزین به افراد این امکان را می‌دهد که هر چقدر که می‌خواهند بنزین را با نرخ یارانه‌ای سنگین خریداری کنند که منجر به استفاده بیش از حد از وسایل نقلیه شخصی برای کارهای بی‌اهمیت می‌شود. با اعمال سهمیه سختگیرانه یک لیتری برای هر نفر در روز، افراد مجبور می شوند به جای استفاده از وسایل نقلیه خود برای انجام کارهای غیر ضروری، مصرف بنزین خود را برای کارهای ضروری مانند رفت و آمد به محل کار یا مدرسه در اولویت قرار دهند.

روشی که الگوی بد مصرف شخصی خودروهای تک سرنشین در ایران را حل خواهد کرد

وی افزود: علاوه بر این، سیستم سهمیه‌بندی به کاهش قاچاق سوخت در مرزهای ایران نیز کمک می‌کند. با عرضه محدود بنزین برای هر فرد، انگیزه کمتری برای افراد برای حمل و نقل غیرقانونی و فروش بنزین به کشورهای همسایه وجود خواهد داشت. این نه تنها به حفظ منابع ارزشمند انرژی ایران کمک می کند، بلکه از کاهش درآمد حاصل از فروش غیرقانونی سوخت نیز جلوگیری می کند.

جامع در پایان گفت: اعطای سهمیه هر روز یک لیتر بنزین به هر نفر، الگوی بد مصرف شخصی خودروهای تک سرنشین در ایران را حل خواهد کرد. از طرف دیگر، مسئله قاچاق سوخت نیز با حذف سهمیه بنزین برای خودرو و اعطای سهمیه بنزین به هر نفر در ایران به طور کل حذف خواهد شد و از همه مهم‌تر صرفه اقتصادی جهت بهینه‌سازی مصرف بنزین و خروج دولت از قیمت‌گذاری دستوری بنزین است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.